01 okt Hoge acceptatie van Pesto di Carciofi
Momenteel wordt slechts 10-15% van de artisjokplant gebruikt voor consumptie. Keep Food Simple heeft een serie pesto’s ontwikkeld met behulp van de eetbare resterende delen van de plant die rijk zijn aan vezels, foliumzuur, mineralen en fytonutriënten.
Als onderdeel van zijn MSc scriptie (Universiteit Maastricht) heeft Tom Marx de acceptatie van deze pesto’s door middel van een
enquête onder 300 Amerikaanse consumenten onderzocht. De groep bestond voor 70% uit millennials; de meerderheid had een bachelor’s
graad of hoger, en het jaarinkomen lag gemiddeld in het middensegment. Door middel van theoretische pakketten werd de deelnemers gevraagd hun aanvaarding en aankoopintenties aan te geven.
Over het algemeen was de acceptatie van het product zeer hoog; op een schaal van 1 tot 5 (1 is het beste) scoorde het product een 2.
Bovendien werd de deelnemers gevraagd aan te geven wat zij wilden betalen voor 100 gram (of 3,5 oz) van het product. De deelnemers waren bereid om (afhankelijk van de marketingboodschap op de verpakking) tussen 4,16 en 4,68 dollar uit te geven.
Bekendheid met artisjokken en motivatie voor gezondheid en milieu verhoogde de acceptatie significant. Voedselneofobie had weinig effect. De enige groep die het product niet accepteerde waren mensen die nog nooit artisjokken hadden gegeten.
Bovendien werd de deelnemers gevraagd of gezondheidsclaims zoals “laag in calorieën” of “goede bron van voedingsvezels” de acceptatie verbeterden, maar er was geen significant voordeel bij het gebruik van deze claims. Tenslotte werd geconcludeerd dat een marketingstrategie moest worden ontwikkeld om de bekendheid met het product te vergroten.
Meer informatie over onze projecten vindt u hier.