Vezelweetjes

Vezels zijn goed voor je gezondheid. Ze helpen bij een goede spijsvertering, voorkomen allerlei ziektes en geven dat fijne verzadigde gevoel na het eten. Omdat er veel verschillende typen vezels zijn, is het belangrijk om vezels uit verschillende voedingsmiddelen te eten.

Keep Food Simple is een samenwerking met Bakery Sweets Center gestart. Dit noordelijk samenwerkingsverband tussen bedrijven, onderwijs en overheid maakt zich hard voor een sterke bakkerij- en zoetwarensector. Verschillende thema’s staan centraal binnen dit netwerk. Zoals onderwijs, communicatie, imago, onderzoek en innovatie.

Een van de projecten is het informeren van de consument over een verantwoord voedingspatroon. Informatie over vezels/prebiotica staat hierin centraal. In dit project trekken Keep Food Simple en Bakery Sweets Center samen op. Daarnaast wordt het project ondersteund door de Maag Lever Darm Stichting en promoten zij de Vezelweetjes pagina.

Doelstelling project

Via pakkende boodschappen op sociale media de consument vertellen over het belang van vele vezels uit diverse plantaardige bronnen voor de gezondheid.

Kennis overdragen aan publiek

Wij willen met diverse partners (die een groot bereik hebben) het verhaal uitdragen dat juist een rijke mix van groente en fruit met verschillende vezels goed is voor de gezondheid. Denk hierbij aan bekende foodbloggers, NGO’s maar ook top koks die al actief zijn met integraal verwerkte voeding. Zij hebben reeds een bereik, dat voor ons op korte termijn niet haalbaar is. Deze partijen vertellen nu al het verhaal van genieten, smaak, voorkomen van verspilling en het belang van een korte voedingsketen. Onze toevoeging aan het verhaal? Dat vezelrijke producten gezond zijn en wáárom dit zo is. Dit kunnen wij doen op een niveau van de geïnteresseerde consument. Wij zijn het venster van de wetenschap en brengen laagdrempelig kennis naar het algemene publiek.

Invulling project

Wij hebben inmiddels een Vezelgids gemaakt en een workshop gehouden waarover is gepubliceerd in Bakkers in Bedrijf. Ook zijn er publicaties over dit project geweest in EVMI, Voeding NU en de Natuur uw Arts.’ we zijn daarnaast ook actief op Instagram.  De communicatiemiddelen die worden ingezet, naast de bestaande middelen (website, nieuwsbrief), zijn zoals benoemd sociale media. Met Instagram als leading platform. Aangezien we met name de generatie Z willen benaderen, is dit medium het meest doeltreffend.

Dit project is onderdeel van het project Combinaties van groenten voor een betere gezondheid

Volg je Vezelweetjes al op Instagram?

Bekijk onze promovideo!