Communicatie over vezels

Communicatie over vezels

Keep Food Simple start een samenwerking met Bakery Sweets Center. Dit noordelijk samenwerkingsverband tussen bedrijven, onderwijs en overheid maakt zich hard voor een sterke bakkerij- en zoetwarensector. Verschillende thema’s staan centraal binnen dit netwerk. Zoals onderwijs, communicatie, imago, onderzoek en innovatie.

Een van de nieuwe projecten is het informeren van de consument over een verantwoord voedingspatroon. Informatie over vezels/prebiotica staat hierin centraal. In dit project trekken Keep Food Simple en Bakery Sweets Center samen op.

Doelstelling project

Via pakkende boodschappen op sociale media de consument vertellen over het belang van vele vezels uit diverse plantaardige bronnen voor de gezondheid.

Kennis overdragen aan publiek

Wij willen met diverse partners (die een groot bereik hebben) het verhaal uitdragen dat juist een rijke mix van groente en fruit met verschillende vezels goed is voor de gezondheid. Denk hierbij aan bekende foodbloggers, NGO’s maar ook top koks die al actief zijn met integraal verwerkte voeding. Zij hebben reeds een bereik, dat voor ons op korte termijn niet haalbaar is. Deze partijen vertellen nu al het verhaal van genieten, smaak, voorkomen van verspilling en het belang van een korte voedingsketen. Onze toevoeging aan het verhaal? Dat vezelrijke producten gezond zijn en wáárom dit zo is. Dit kunnen wij doen op een niveau van de geïnteresseerde consument. Wij zijn het venster van de wetenschap en brengen laagdrempelig kennis naar het algemene publiek.

Invulling project

Recent is een stagiaire (HBO Communicatie) begonnen met de vertaling van het wetenschappelijke verhaal over complexe vezels en gezondheid naar het niveau van de geïnteresseerde consument. Zij schrijft een adviesrapport, op basis van onderzoek en deskresearch. Het gaat hierbij onder andere om een online enquête om al aanwezige kennis over vezels vast te stellen. Ook wordt via interviews houding en gedrag ten opzichte van de waarde van vezels vastgesteld. Met dit onderzoek wordt de doelgroep verder gedefinieerd. Tijdens haar stage ontwikkelt zij een huisstijldocument met diverse formats (sjablonen), waarmee wij aan de slag kunnen. Ook start de stagiair tijdens haar stageperiode met de invulling van de socials van Keep Food Simple.

De communicatiemiddelen die worden ingezet, naast de bestaande middelen (website, nieuwsbrief), zijn zoals benoemd sociale media. Met Instagram als leading platform. Aangezien we met name de generatie Z willen benaderen, is dit medium het meest doeltreffend. De stagiaire wordt begeleid door een communicatie-expert met ervaring in sociale media.

Voor de verdere invulling van de visuals en redactie op de sociale media gaan wij iets later dit jaar een professioneel communicatieteam inzetten, zodat ook ná de stagetermijn Keep Food Simple haar informatie en eet-inspiratie op een laagdrempelige manier kan blijven delen. Invulling wordt deels gedaan door jonge, net afgestudeerde HBO-ers met ervaring met sociale media. Hiervoor is financiële steun van een goede doelen stichting die mede activiteiten steunt op gebied van voeding en gezondheid.

Dit project is onderdeel van het project Combinaties van groenten voor een betere gezondheid

Nieuws over dit project

Keep Food Simple blijft belang vezels communiceren 29 november 2022
Volg @Vezelweetjes nu ook op Instagram! 3 augustus 2022
Kennissessie over vezels 20 juli 2022
Health benefits of fibre from different plant sources 11 juli 2021